kunstvakdocenten
Martha Roegholt
Viool
Martha begon haar loopbaan als fulltime muziekdocent pas op haar 55e, maar was daarvoor al in de weer met kunst, jeugd en educatie. Zij komt uit een muzikaal gezin en speelt haar hele leven al viool en altviool. “Omdat ik in mijn jeugd van fantastische mensen muziek heb leren maken en heb ervaren welk een rijkdom dat betekent, wil ik dat graag doorgeven aan een nieuwe generatie! Vooral aan kinderen die dat niet van huis uit meekrijgen.” Tijdens de workshops voelen de kinderen hoe het is om een echte viool in handen te hebben, welke geluiden daar uit kunnen komen, en hoe fijn het is om samen te spelen.
Sandy Zitman
Beeldend
Sandy werd opgeleid tot beeldend kunstenaar, kunstzinnige counselor en teamcoach. Gecertificeerd voor kunst en cultuur educatie, maakt Sandy zich graag druk om creativiteit tevoorschijn te laten komen. “Het (her-)ontdekken van scheppingskracht, expressie en veerkracht is wat mij drijft in het groot en in het klein, bij kind en volwassenen. Graag laat ik kinderen kennismaken met wat creativiteit is, en hoe ze door aan de slag te gaan met onderzoeken, creëren en reflecteren hun eigen creativiteit leren (her-) kennen.” Een drietal lessen, zal staan voor een kennismaking hiermee door dit vooral procesmatig en proefondervindelijk te ervaren. Diverse materialen, technieken en expressievormen worden hiervoor ingezet.
Dirk Beets
Trompet, Band
Dirk is trompettist, inspirator, vader, docent, innovator, bandcoach en woonachtig in Abcoude.
Hij is altijd werkzaam geweest als trompettist in allerlei formaties en hij speelt vele muziekstijlen. “Ik wil kinderen laten ervaren hoe het is om een muzikale creatie te maken. Eigen initiatief en eigen ideeën krijgen bij mij veel ruimte. Ik zie mijzelf dan liever ook als procesbegeleider dan als docent.” Dit kan zijn door gebruik te maken van instrumenten maar ook met iPads (garageband). Direct creëren is zijn motto, onderwerp gericht leren staat centraal, waarbij wordt gekeken naar de intrinsieke belangstelling van de leerling.
Judith Glasbeek
Dwarsfluit
Judith is professioneel fluitiste en docente dwarsfluit. Zij kreeg haar opleiding aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en was jaren 1e fluitist bij het Helios Ensemble. “Ik vindt het geweldig om het plezier in muziek maken over te brengen op leerlingen en publiek, het liefst met een theatrale twist. Ik wil de kinderen graag laten beleven hoe je met je eigen adem, lippen en tong prachtige tonen kunt maken. Kortom, wat blazen op een instrument is.” De kinderen beginnen met leuke blaasgadgets, zoals bijv. een krokodil met oogjes die je, als je je adem goed gebruikt, in de lucht kunt houden. Daarna deelt ze blokfluiten uit om de grepen te leren en vertelt over het instrument de dwarsfluit. De kinderen spelen verschillende tonen op bekende liedjes die ze op een CD laat horen.
Nienke Meek
Fotografie
Nienke heeft na vele jaren in het bedrijfsleven te hebben gewerkt in 2006 besloten het roer om te gooien en van haar passie haar beroep gemaakt. Een betere keuze had ze ik niet kunnen maken. Nienke haalt haar inspiratie bij schilders als Caravaggio, Hopper en fotografen als Arnold Newman en Jeff Wall én uit haar leefomgeving. “In fotografie wordt gebruik gemaakt van lijnen, kleuren, compositie. Daarom vraagt ik kinderen uit bladen plaatjes bij elkaar zoeken die een bepaalde overeenkomst hebben bv. in bepaalde lijnen, kleuren en onderwerpen. Ook worden er bekende Nederlandse fotografen besproken en samen een thema uitgezocht om foto’s bij te maken.” Hoe speel je met lichtval. Wat zie je? Laat je fantasie spreken. Wat doet fotografie met jou?
Anne Kewitsch
Blokfluit
Bas van Waard
Cello, MUsical
Bas is cellist, docent cello, musicalschrijver en -initiator. Hij schrijft kindermusicals van A tot z waarbij zijn cello ook altijd een rol speelt. “Zingen, dansen en toneelspelen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Ik geniet enorm van het werken met de kinderen en omdat ik ‘gek en dol’ ben op de cello vind ik het ook geweldig om kinderen te leren spelen.” Tijdens de lessen studeren we een korte musical in met liedjes, spel, dans en ook het bouwen en knutselen van de decors en de kostuums.
Greetje de Haan
Zang
Dick Hesselink
Hoornist, Dirigent
Dick Hesselink deed aanvankelijk hoofdvak Hoorn aan de Conservatoria van den Haag en Utrecht. ‘De samenwerking die nodig is om tot een afgewerkt geheel te komen vind ik inspirerend. Ook om dat over te brengen samen met de kennis en de liefde voor muziek.’ Door workshops met plastic trompetten gebruik laat hij kinderen actief “proeven” aan een koperinstrument. Hoe werkt het, hoe produceer je geluid en wat gebeurt er wanneer je de buis verlengt/verkort. Aan de hand van een verhaaltje over geluid (=trilling) maakt hij één en ander duidelijk en tastbaar.
Jenneke van Wijngaarden
Graffitti, Beeldend
Jenneke van Wijngaarden is afgestudeerd beeldend kunstenaar, graffity artiest en docent. Ze laat zich inspireren door de natuur, kunstgeschiedenis, straatkunst en popcultuur. ‘zelf kunst maken, graffiti, schilderijen, etc.,dat is natuurlijk het allerleukst en ik kan kinderen dit leren vanuith un eigen creativiteit te doen.’
Eline Rottier
Literatuur
Judith Lengkeek
Verhalen vertellen
Iedereen heeft eigenlijk een mega-kracht in zich: het verbeeldingsvermogen. Door op een bepaalde manier je fantasie te gebruiken, verander je de manier waarop je dingen beleeft. Judith kan als geen ander kinderen helpen om hun verbeeldingsvermogen te gebruiken. Judith gebruikt verhalendobbelstenen, gekke voorwerpen en spelletjes om samen verhalen te bedenken. Toch is het ook fijn om iets over verhalen te weten. Hoe kun je het beste beginnen, hoe maak je het spannend, hoe zorg je dat iedereen het snapt waar je het over hebt? Judith Lengkeek is docent verhalen vertellen, Cultuurwetenschapper en volgde de kunstacademie.